Drie Niveaus van Positieve Impact‍

Drie Niveaus van Positieve Impact‍

Drie Niveaus van Positieve Impact‍

Werken aan positieve impact kan op verschillende manieren plaatsvinden en in dit blog gaan we dieper in op de drie niveaus waarop organisaties een verschil kunnen maken voor jezelf en de wereld om ons heen.

De drie niveaus van impact

1. Duurzaamheid

Het eerste niveau is duurzaamheid, waarbij de focus ligt op het verminderen van de negatieve footprint ‘binnen de organisatie’. Denk hierbij aan het verduurzamen van bedrijfspanden, het implementeren van duurzame inkoop, het bevorderen van duurzaam transport en het verminderen van afvalstromen. Dit niveau is een belangrijk startpunt waarbij elke organisatie eenvoudige stappen kan zetten om schade aan mens en milieu te minimaliseren.

Het hoogst haalbare doel van dit niveau is dat je geen schade meer toebrengt aan mens en milieu. Eigenlijk kun je dus stellen dat de teller dan op 0 staat. Gelukkig zijn er meer mogelijkheden.

2. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Op het tweede niveau van positieve impact gaan we een stap verder door ‘buiten de organisatie’ positieve impact te organiseren. Dit kan bijvoorbeeld door tijd, kennis en middelen beschikbaar te stellen voor initiatieven die bijdragen aan maatschappelijke problemen. Voorbeelden hiervan zijn advocatenkantoren die zich inzetten voor mensenrechtenorganisaties, recruitmentbedrijven die kansen creëren voor daklozen, of teams die zich inzetten door samen de Alpe d'HuZes te bedwingen.

In ieder bedrijf zijn voorbeelden waarbij talent en middelen van jouw organisatie het verschil kunnen maken voor mens en maatschappij.

3. Impact

Het derde niveau draait om impact ’door de business zelf’. Hierbij wordt het businessmodel ingezet als een middel om positieve verandering te realiseren. Organisaties zoals Pure Africa, Tony Chocolonely en The Good Roll gebruiken hun bedrijfsactiviteiten om sociale en maatschappelijke problemen aan te pakken. Hun purpose vormt de kern van hun bestaan, waarbij de business dient als een middel om hun purpose te realiseren.

Waar sta je, waar liggen je ambities en wat zijn de mogelijkheden 

Of het nu gaat om het implementeren van duurzame initiatieven binnen de organisatie, het ondersteunen van maatschappelijke initiatieven, of het bouwen van een bedrijfsmodel dat gedreven wordt door een hoger doel, het zijn de gezamenlijke inspanningen van individuen, teams en organisaties die echte impact mogelijk maken.

In ons werk ervaren we dagelijks dat iedereen zijn eigen beeld heeft van termen als duurzaamheid en impact. Bovenstaand model helpt onze klanten om een duidelijk beeld te krijgen waar de organisatie staat, waar de ambities liggen en wat de mogelijkheden zijn. 


Bron: Roos en Zoelen, 2024, En nu dan?

Meer weten?

Sander van den Dries

Strateeg & founder

088 2039 999

sander@thebutterflygeneration.nl