Ecologische businessmodellen

Ecologische businessmodellen

Ecologische businessmodellen

Ecologische bedrijfsmodellen laten zien dat winst maken en een bijdrage leveren aan het milieu hand in hand kunnen gaan

Het traditionele model van productie en consumptie, waarbij grondstoffen worden gewonnen, producten worden vervaardigd en uiteindelijk worden weggegooid als afval, heeft zijn grenzen bereikt. Gelukkig zijn er ecologische businessmodellen in opkomst die een radicaal nieuwe benadering bieden, waarbij de natuur wordt gezien als een inspiratiebron voor innovatie en groei. In dit artikel laten delen we drie inspirerende, ecologische businessmodellen.

Cradle to Cradle: Van Afval naar Voedingsstoffen

Een van de meest invloedrijke ecologische businessmodellen is Cradle to Cradle (C2C). Het C2C-model streeft ernaar om afval te elimineren door producten te ontwerpen met het oog op hergebruik, waarbij alle materialen na gebruik terugkeren naar de natuur of de industrie in de vorm van biologische voedingsstoffen of technische nutriënten. Door de kringloop van materialen te sluiten, kunnen bedrijven niet alleen afval verminderen, maar ook waarde toevoegen aan hun producten en processen, terwijl ze de ecologische impact minimaliseren.

Voorbeelden hiervan zijn Interface en Opnieuw. Interface, fabrikant van vloerbedekking is de eerste vloerfabrikant waarvan alle verkochte producten gedurende hun volledige levenscyclus CO2-neutraal zijn. Opnieuw heeft het probleem van een tekort aan grondstoffen omgedraait en richt zich nu 100% op circulaire productie van kantoormeubelen.

Product-as-a-Service (PaaS)

In plaats van producten te verkopen, bieden bedrijven producten aan als een dienst. Dit betekent dat klanten betalen voor het gebruik of de prestaties van het product, in plaats van het product zelf te bezitten. Op deze manier worden producenten gestimuleerd om duurzame en langdurige producten te ontwerpen, aangezien ze verantwoordelijk blijven voor het onderhoud en de levensduur ervan.

Het oer-Nederlandse Swapfiets biedt fietsen aan als een abonnementsdienst. Klanten betalen een vast maandelijks bedrag voor een fiets, inclusief onderhoud en reparaties. Mud Jeans is een Nederlands modemerk dat duurzame jeans aanbiedt via een abonnementsmodel. Klanten betalen een maandelijks bedrag en kunnen jeans leasen in plaats van kopen. Wanneer de jeans versleten zijn, kunnen ze worden geretourneerd voor recycling.

Zero-Waste Retail

Steeds meer retailers streven naar een zero-waste benadering door verpakkingen te verminderen, herbruikbare containers te promoten en producten aan te bieden die zijn gemaakt van gerecyclede materialen. Dit omvat ook het implementeren van systemen voor het terugnemen en recyclen van producten aan het einde van hun levensduur.

Dopper is een Nederlands merk dat herbruikbare waterflessen produceert met als doel het gebruik van wegwerpplastic te verminderen. Hoewel ze zich niet uitsluitend richten op zero-waste-retail, dragen hun producten bij aan het verminderen van afval door hergebruik te bevorderen.


Wat kun jij hiermee?

Ecologische bedrijfsmodellen laten zien dat winst maken en een bijdrage leveren aan het milieu hand in hand kunnen gaan. En voor iedere organisatie in iedere branche zijn er mogelijkheden te bedenken die jouw organisatie meer betekenis geeft, jouw team vanuit zingeving motiveert, loyalere klanten aantrekt, en de wereld een stukje mooier maken.

Wil je stappen maken maar niet direct je hele business model om te gooien? Er zijn meerdere niveau's om impact te maken. Van het verminderen van jouw footprint door duurzaamheid, tot maatschappelijk verantwoord ondernemen of echte impact maken. In dit blog leggen we dit verder uit.

Meer weten?

Sander van den Dries

Strateeg & founder

088 2039 999

sander@thebutterflygeneration.nl