True Pricing

True Pricing

Hoe True Pricing een systeemverandering teweeg kan brengen

Niemand betaalt graag te veel. Je kunt je geld immers maar één keer uitgeven en dan willen we graag value for money. En terecht als je het ons vraagt. Maar de onderliggende vraag is welke prijs we werkelijk betalen met een (te) lage prijs voor de producten die we kopen.

In ons artikel 'profit v.s. planet' hebben we stilgestaan bij de onlosmakelijke impact die duurzaamheid en economie op elkaar hebben. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat dit onderwerp ons aanspreekt en we gaan op zoek naar antwoorden op de volgende vraag:

“Kan True Pricing een systeemverandering teweegbrengen die aanzet tot bewuste productie en consumptie?”

Wat is True Pricing?

True pricing is een alternatief prijsmodel dat zowel bedrijven als consumenten stimuleert om bewuste keuzes te maken. Dat betekent dat de prijs van een product niet alleen de zichtbare kosten van productie en distributie weerspiegelt, maar ook de verborgen sociale en ecologische kosten. Denk aan de CO2-uitstoot die gepaard gaat met productie, watervervuiling door chemicaliën, of het gebruik van schaarse grondstoffen. 

Deze kosten worden nu door de samenleving als geheel gedragen maar is dat eigenlijk wel terecht? Of zou het veel eerlijker zijn om die kosten te verrekenen in het product? 

De systeemverandering van True Pricing

Als je het ons vraagt dan heeft true pricing zeker het potentieel om een fundamentele systeemverandering teweeg te brengen. Het creëert een transparanter economisch model waarin bedrijven en consumenten veel bewuster zullen worden voor de volledige impact van hun keuzes. 

Op dit moment concurreren duurzame en eerlijke bedrijven vaak met goedkopere producten die veel meer verborgen schade veroorzaken. Als true pricing de norm wordt, zullen de sociale en ecologische kosten niet langer door de brede samenleving gedragen worden. True pricing zorgt dan voor een speelveld waarin bedrijven worden beloond voor hun positieve impact, in plaats van gestraft met hogere productiekosten.

Bedrijven die hun ecologische voetafdruk weten te verkleinen, kunnen hun prijzen lager houden en zo een aanzienlijk concurrentievoordeel behalen.

Bovendien krijgen consumenten de kans om weloverwogen keuzes te maken. Ze kunnen kiezen voor producten die minder schade toebrengen aan het milieu en eerlijke arbeidsomstandigheden bevorderen, waardoor ze actief bijdragen aan een betere wereld.

De keerzijde van True Pricing

True pricing kent ook zorgen en bezwaren, die variëren van praktische uitdagingen tot ethische kwesties. 

Bijvoorbeeld, het in kaart brengen van de impact van elk aspect van een product, van de grondstoffen tot de transportketen, is een complex proces. Met de komst van de CSRD en ESG neemt dit momenteel wel een grote vlucht en zal dit een kwestie van tijd zijn voor dit voor iedereen beschikbaar is. Een kwestie van tijd dus.

Een ander veelgehoord argument is dat true pricing producten duurder maakt voor de consument, met name duurzame en eerlijke producten. Wanneer de verborgen kosten worden toegevoegd aan de verkoopprijs, zullen eerlijke producten juist duurder worden en betaalt de consument de rekening dubbel. Dat werkt contraproductief.

En last but not least, een dergelijke situatie heeft het risico om ook door te werken in de rest van de keten. Met negatieve economische gevolgen voor bijvoorbeeld producenten in ontwikkelingslanden die afhankelijk zijn van deze markten. 

De bekende paradox van de ‘duur’ en duurzaamheid speelt dus ook hier weer op.

Onze visie is dat true pricing een fundamentele systeemverandering teweeg kan brengen! 

Om True Pricing tot een succes te maken zal er een gelijk speelveld gecreëerd moeten worden. In onze ogen is hiervoor regulering en een verandering in het belastingsysteem nodig. Zie het als rekeningrijden. 

Een flinke verandering die niet van de ene op de andere dag haalbaar lijkt. Maar het is prima mogelijk. De grote vraag is of de overheid bereid is om de kostenlast die nu door de brede samenleving wordt gedragen, te verplaatsen naar de producten en consumptie die deze kosten veroorzaken. 

Wat ons betreft is True Pricing dus erg interessant en ook haalbaar. Door deze systemische verandering te introduceren, kunnen we ervoor zorgen dat duurzame producten toegankelijker en betaalbaarder worden voor een breed publiek. En kunnen we de kloof dichten tussen economische groei en duurzaamheid waarin elke prijs een eerlijke prijs is.

Wil je hier meer over weten? Check dan https://trueprice.org

Meer weten?

Sander van den Dries

Strateeg & founder

088 2039 999

sander@thebutterflygeneration.nl