Impactvolle business modellen 

Impactvolle business modellen 

Impactvolle business modellen 

In iedere mens en in iedere organisatie zit de drang om iets goeds te doen, voor anderen én voor de wereld om ons heen. Maar moeten die goede daden altijd iets kosten? Of is het mogelijk om winst te maken én de wereld te verbeteren?

In het boek 'The Business Model navigator’ worden 55 business modellen beschreven die samen goed zijn voor 90% van de succesvolle bedrijven ter wereld. Alle 55 modellen kenmerken zich door hetzelfde principe: ze moeten maximale financiële winst opleveren. Daar vinden wij wat van ;-)

Gelukkig zien we steeds meer nieuwe businessmodellen waarbij men streeft naar de combinatie van profit & purpose, het behalen van financiële winst, maar ook waardemaximalisatie voor het grotere geheel. 

Deze businessmodellen zijn grofweg in drie categorieën onder te verdelen: Financieel, Sociaal en Ecologisch. Voor de puur financiële businessmodellen verwijzen we je graag naar het bovengenoemde boek. Voor de andere twee nemen we je graag mee op reis.

SOCIALE BUSINESSMODELLEN

Sociale ondernemingen zijn misschien wel de bekendste vorm van impactvolle bedrijfsmodellen. Ze streven ernaar om sociale problemen aan te pakken, terwijl ze tegelijkertijd winst maken. 

Er zijn veel mogelijkheden om binnen jouw organisatie zowel financiële winst als sociale winst te maken. In dit artikel over Sociale Businessmodellen delen we inspirerende voorbeelden zoals het Buy One Give One model, het Percentage of model, Bottom of the Pyramid model en het impact first model.

Laat je inspireren door voorbeelden van sociale businesmmodellen >

ECOLOGISCHE BUSINESS MODELLEN

Nu de roep om milieubewustzijn en duurzaamheid steeds luider wordt, staan bedrijven voor een flinke uitdaging. Het traditionele model van productie en consumptie, waarbij grondstoffen worden gewonnen, producten worden vervaardigd en uiteindelijk worden weggegooid als afval, heeft zijn grenzen bereikt.

Gelukkig zijn er ecologische businessmodellen in opkomst die een radicaal nieuwe benadering bieden, waarbij de natuur wordt gezien als een inspiratiebron voor innovatie en groei. Er zijn vele mooie modellen mogelijk met impact op jouw eigen organisatie en impact op de leefomgeving. In dit artikel over Ecologische Businessmodellen delen me voorbeelden zoals Circulair, Pruduct as a service en Zero Waste retail.

Laat je inspireren door voorbeelden van ecologishe businessmodellen >

Conclusie

Impactvolle bedrijfsmodellen laten zien dat winst maken en de wereld verbeteren hand in hand kunnen gaan. En voor iedere organisatie in iedere branche zijn er mogelijkheden te bedenken die jouw organisatie meer betekenis geeft, jouw team vanuit zingeving motiveert, loyalere klanten aantrekt, en de wereld een stukje mooier maken.

Wil je stappen maken maar niet direct je hele business model om te gooien? Er zijn meerdere niveau's om impact te maken. Van het verminderen van jouw footprint door duurzaamheid, tot maatschappelijk verantwoord ondernemen of echte impact maken. In dit blog leggen we dit verder uit.

Meer weten?

Sander van den Dries

Strateeg & founder

088 2039 999

sander@thebutterflygeneration.nl